Onderhoud en snelservice
- Het onderhoud wordt uitgevoerd volgens het door de fabrikant voorgeschreven onderhouds-schema.
- Onze medewerkers zijn vakkundig opgeleid.
- Technische gegevens zijn van alle merken voorhanden.
- Onderdelen kunnen twee keer per dag van alle merken aangeleverd worden.
- Accu’s, banden en overige snellopende onderdelen zijn voor de meeste modellen in voorraad.
- Voor spoedeisende werkzaamheden kunt U altijd terecht.
- U kunt indien nodig over een leenauto tegen een laag tarief beschikken.
Zie ook “Prijzen” in de menubalk.
Bel of gebruik het afspraak-formulier.
Leaseonderhoud
Voor de meeste maatschappijen mogen wij het onderhoud aan uw lease auto uitvoeren!
Bel voor meer informatie aub.
Goed onderhoud loont, ook al merkt u nog niets aan het rijgedrag van uw auto, toch kan het uitstellen van het noodzakelijk onderhoud grote (financiele) gevolgen hebben ! Daarnaast is de inruilwaarde van een goed onderhouden auto hoger en zal deze minder brandstof verbruiken.
We beschikken over goed opgeleide medewerkers en we zijn professioneel uitgerust in de werkplaats.
Onderhoud is een kwestie van vertrouwen. Extra werkzaamheden en daarmee samenhangende kosten zullen U medegedeeld worden. Tevens worden de vervangen onderdelen bewaard ter bezichtiging.
Onderstaand Onderhouds-overzicht geeft de onderhoudsbehoefte weer. Uw auto heeft een keer per jaar onderhoud nodig of ,afhankelijk van het merk en type een keer in om de 15.000 of 20.000 km.
Een keer in de twee jaar of om de 30 of 40 duizend kilometer is een grote onderhoudsbeurt nodig. Kosten tussenbeurt resp grote beurt zijn ongeveer 150,- en 275,-Euro. (afhankelijk van merk/type) De A.P.K.-keuring wordt gratis uitgevoerd tijdens een grote beurt en tegen een gereduceerd tarief bij de tussenbeurten (excl. 4-gas meting en afmeldkosten). Een losse APK kost 39,50.
Tussenbeurt (vanaf € 149,-)
Uit te voeren werkzaamheden (jaarlijks of om 15.000 / 20.000 km)
- olie en oliefilter vervangen
- vloeistofniveau’s controleren / bijvullen van accu, koelsysteem, ruitensproeier, stuur, remmen en versnellingsbak.
- bandenspanning en -conditie
- schokdempers, veren en lagers
- leidingen en slangen controleren
- verlichting in- en extern en hoogte dimlicht controleren
- elektrische installatie controle
- koelsysteem en ventilator contr.
- speling koppeling en handrem
- claxon en gordels controleren
- scharnieren en sloten smeren
- remmen voor (+achter) controle (snelservice)
- handrem werking en speling (snelservice)
- wielophanging en stuurkogels (snelservice)
- aandrijving en hoezen controle (snelservice)
- uitlaatsysteem controleren (snelservice)
- uitlaatgasmeting ivm katalysator (snelservice)
- brandstofsysteem controleren (snelservice)
- motor-injectie /ontsteking contr. (snelservice)
- controle / resetten met tester (snelservice)
- motor en aandrijving controleren op eventuele lekkages (snelservice)
- motor- + versnellingsbaksteunen (snelservice)
Grote beurt (vanaf € 259,-)
Extra uit te voeren werkzaamheden t.o.v. de tussenbeurt (om 2/3 jaar of om 30.000 / 24.000 km)
- bougies vervangen
- luchtfilter vervangen
- kleppen controleren / stellen
- brandstoffilter vervangen (snelservice)
- interieur-/pollenfilter vervangen (snelservice)
- remmen voor + a. reinigen (snelservice)
Eventueel extra uit te voeren werkzaamheden (afhankelijk van leeftijd en KM-stand)
- distributieriem en spanrol
- remblokken of schijven v/a vervangen
- draagarm / kogels wielophanging
- banden vervangen
- airconditioning vullen / reinigen (snelservice)
- remvloeistof vervangen (snelservice)
- koppelingsplaat en bediening vervangen (snelservice)
- uitlijnen wielen (snelservice)
Bijkomende werkzaamheden kunnen zijn:
- band/stuk 45,- tot 225,-
- uitlijnen 39,- tot 49,-
- accu 50,- tot 140,-
- remblokken 75,- tot 150,-
- remschijven 95,- tot 175,-
- uitlaatdeel 95,- tot 350,-
- schokbrekers 125,- tot 250,-
- wiellager 75,- tot 125,- (snelservice)
- koppakking 250,-tot 450,- (snelservice)
- dynamo /startmotor 125,-tot 350,- (snelservice)
- hoezen / pakkingen 25,- tot 150,- (snelservice)
- stuurdelen 25,- tot 150,- (snelservice)
- waterpomp 95,- tot 195,- (snelservice)
- koppelingsset 250,- tot 650,- (snelservice)
Snelservice
Er is een aantal reparaties die optreden afhankelijk van leeftijd en kilometers en gebruiksomstandigheden, deze zijn daardoor moeilijk te voorspellen.
Zo kan een koppeling bijvoorbeeld bij 80.000 km maar ook pas bij 180.000 km versleten zijn.
Denk aan de zakelijke rijder die bijvoorbeeld 80.000 km voornamelijk autosnelweg in een jaar rijdt of de particuliere rijder met voornamelijk kleine rijafstanden.
Bovenstaande lijst geeft de een aantal werkzaamheden weer met indicatieve prijzen incl. BTW en arbeidsloon.
De prijzen varieren vanwege de verschillende typen.
De werkzaamheden waarbij het is vermeld vallen snelservice (a.u.b. toch tevoren bellen).
De andere werkzaamheden duren langer. U kunt eventueel een leen-auto verkrijgen.
Zie ook Pech onderweg Hulp
Storingsdiagnose
Bij deze wat uitleg over storing zoeken om u hierin meer inzicht te verschaffen waardoor er meer begrip ontstaat voor de complexiteit en in enkele gevallen de benodigde tijd die ermee gemoeid is die zich soms vertaald in ongewenst en onverwacht hoge kosten !
Auto’s worden steeds complexer met meer elektronica die binnen steeds strengere marges dient te functioneren.
Het rijcomfort maar vooral het milieu is hiermee gediend. Het heeft echter als vervelende bijkomstigheid dat er zich wel eens een storing kan voordoen als gevolg van een defecte sensor of actuator, bijvoorbeeld een koelwatertemperatuursensor of een brandstof-inspuitventiel.
Vooral de af-en-toe storingen zijn moeilijk op te sporen. In sommige gevallen rijden we dan zelf een aantal dagen met de auto van de klant i.c.m. meetapparatuur. Sommige storingen doen zich alleen voor na een langere rit of alleen wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt.
Vaak is een storing middels testapparatuur snel gevonden, soms zijn we er 2 dagen of zelfs in uitzonderlijke gevallen 2 weken mee bezig voordat we de oorzaak hebben achterhaald.
Middels een foutcode kan een storing vaak snel opgelost worden en soms is een foutcode een aanwijzing in welk elektronisch systeem zich de storing heeft voorgedaan en zal er meer zoekwerk en detailmetingen nodig zijn om binnen dat systeem het mankerende onderdeel op te sporen.
Ook kan een mechanisch defect zoals een slecht afdichtende uitlaatgas-recirculatie-klep een elektronische foutmelding geven.
Gemiddeld duurt het opsporen en oplossen van een storing 2 uur. Indien we langer dan 2 a 3 uur aan het storing zoeken zijn en nog niets hebben gevonden nemen we contact met de klant op om e.e.a. door te spreken.
Net zoals in de medische wereld moeten we vaak onderzoeken en uitsluiten wat het niet is om zodoende te vinden in welke hoek de storing zich afspeelt.
Ook worden er vaker onderdelen uitgewisseld of geprobeerd.
Als voorbeeld hebben we een week gezocht naar een storing waarvan de oorzaak een af-en-toe slecht contact van een stekker onder de accubak te zijn die door motorkanteling i.c.m. te strakke bekabeling het contact een paar seconden verbrak. Door foutcodes en metingen zijn we tijdens het rijden met 2 monteurs hier achter gekomen !
Wij hopen u iets wijzer gemaakt te hebben en daardoor meer begrip voor storing zoeken te verkrijgen.
Naast een intensieve opleiding als diagnose-monteur worden er jaarlijks de nodige trainingen gevolgd en houden we onze vakliteratuur nauwgezet bij!
U kunt ons helpen met het stellen van een goede diagnose!
- Wat hoort u?
- Wat is het probleem?
- Wat moet u doen?
U hoort een knetterend geluid.
Of u heeft het idee op een opgevoerde brommer te rijden. En het wordt alleen maar erger als u gas geeft. Heel goed mogelijk dat uw uitlaat lek is of kapot is. Rijden met een lekke uitlaat is gevaarlijk omdat gassen het interieur kunnen binnendringen. Bovendien is het verboden. U kunt een bekeuring krijgen vanwege lawaai-overlast. Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum.
U hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor.
Vaak wordt het erger als u extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat. Ga naar de garage om de V-snaar op de juiste spanning te zetten of om de V-snaar te laten vervangen als hij rafelig is of gescheurd.
U hoort een zoemend geluid dat mogelijk van de wielen afkomstig is?
Of er is bij een van de wielen een roffeltje te horen? De kans is groot dat de wiellagers zijn versleten. Ga zo snel mogelijk naar de garage om de wiellagers te laten vervangen. Een garagehouder kan makkelijk controleren welk wiel nieuwe lagers nodig heeft door de auto op te krikken en het wiel een flinke zwaai te geven.
Lekkage onder auto
U ziet een plasje donkere of zwarte vloeistof onder uw auto liggen. Mogelijk dat er motorolie is weggelekt.
Begin met peilen of er nog voldoende motorolie in de motor zit. Als u net een rit heeft gemaakt, wacht dan minstens vijf minuten tot de motor is afgekoeld.
Zit er geen olie meer in, rijd dan niet meer verder. Zit er nog wel voldoende olie in, rijd dan naar de eerste de beste garage om de auto op olielekkage te laten controleren.
Er ligt een plas groen, rood of geelachtig water onder uw auto, die mogelijk wat zoetig ruikt.
De kans is groot dat dit koelvloeistof is. Er is waarschijnlijk sprake van een lekkage in het koelsysteem.
Neem geen risico. Ga niet rijden maar bel eerst de Wegenwacht voor advies.
Er ligt een plasje water onder uw auto na een lange rit waarbij de airco veelvuldig is gebruikt.
Het is waarschijnlijk condenswater van de auto. Dan is er geen probleem.
Het is normaal dat een airco na langdurig werken even stoom afblaast in de vorm van condenswater.
Twijfelt u toch of het wellicht koelvloeistof is, vraag dan de Wegenwacht om advies.
Een duidelijke brandstoflucht (benzine of diesel) in de auto.
it kan duiden op een brandstoflekkage met mogelijk brandgevaar. Zo snel mogelijk stoppen op een veilige plaats.
Auto verlaten. Bij twijfel Wegenwacht bellen, bij brand 112 bellen.
Een penetrante smeulende geur.
De koppelingsplaten of remblokken zijn waarschijnlijk oververhit. Stop op een veilige plek en laat de auto een kwartiertje afkoelen. Daarna kunt u proberen voorzichtig verder te rijden.
Twijfelt u nog aan werking van remmen of koppeling vraag dan de Wegenwacht om advies.
Brand of schroeilucht, mogelijk in combinatie met rook.
Waarschijnlijk is er kortsluitng in de elektrische bedrading. Zo snel mogelijk stoppen op een veilige plaats.
Auto verlaten. Bij twijfel Wegenwacht bellen, bij brand 112 bellen.
Stuurwiel trekt sterk naar één kant of trilt hevig.
Een van de banden is lek of een wiel is beschadigd. Of er is schade aan de stuurinrichting.
Stop op een veilige plek. Controleer wielen en banden. Bij twijfel Wegenwacht bellen.
Bij lekke band wiel verwisselen. Doet u dit liever niet zelf laat dan gerust de Wegenwacht komen.
Een deinend gevoel in bochten, de auto blijft lang nadijnen na verkeersdrempels.
Mogelijk zijn een of meer schokdempers versleten of defect. Dat kan heel gevaarlijk zijn.
Rij voorzichtig naar een garage en laat de schokdempers nakijken en zo nodig vervangen.
Het toerental loopt op als u gas geeft, maar u voelt dat de auto veel slechter optrekt dan u gewend bent.
De koppelingsplaten zijn versleten of de koppeling moet opnieuw worden afgesteld.
Rij voorzichtig naar een garage en laat de koppeling nakijken
Prijzen & Acties
Acties Autoverkoop
Altijd een vaste scherpe prijsstelling waardoor u weet waar u aan toe bent !
Extra kwaliteit kunnen wij u naar keuze leveren middels onze afleverpakketten brons zilver, goud en platina.
Kijk voor meer informatie onder de rubriek occasions naar aflever- en garantiecondities.
Acties Werkplaats
Klik op onderstaande link om een werkplaats afspraak in te plannen:
Werkplaats afspraak maken
Wij realiseren ons dat uw auto goed onderhouden een kwestie van wederzijds vertrouwen is.
Wij onderhouden uw auto zonder dat er onnodig hoge kosten gemaakt worden.
Onderhoud bieden wij op maat aan, waarbij we rekening houden met de hoeveelheid kilometers die u per jaar rijdt. Voor een langere levensduur adviseren wij u uw auto minimaal 1 keer per jaar voor onderhoud aan te bieden.
In overleg kunnen we een tussenbeurt of -check inplannen zodat u zo efficient mogelijk mobiel bent en blijft !
De scherpe prijzen zijn incl. BTW en indicatief want ze kunnen verschillen per merk en type.
Kijk in de kosten berekenen module (rechts v.d. pagina) om een prijs te berekenen die bij uw auto hoort.
Mochten er bijzondereheden aan uw auto zijn, dan word u altijd voor reparatie gebeld, bij boven € 50,- wordt er zelfs een nauwkeurige offerte opgesteld zodat u niet onverwacht voor een veel hogere rekening staat. De vervangen onderdelen worden voor u bewaard ter inzage of ter verduidelijking. Kijk voor meer informatie onder de rubriek werkplaats.
Onderhoud
Vakantie- of wintercheck voor slechts € 19,95 ! (excl. evt. vloeistoffen)
.
De kosten van een “losse” A.P.K.-keuring voor personenauto’s bedraagt slechts € 39,95 ! U krijgt hiervoor een objectieve keuring,
m.a.w., wat goed is is goed, adviespunten worden geadviseerd en kunnen evt. later vervangen worden. Delen die afkeur zijn worden evt. visueel toegelicht i.c.m. de A.P.K.-wetteksten.
Voor een Diesel auto betaalt U een toelage m.b.t. emissiecontrole en kost € 19,95- extra.
Voor Bedrijfsauto’s en Campers geldt een toeslag van € 39,50 incl. BTW aangezien deze arbeidsintensiever en grotere gereedschappen voor nodig zijn.
Voor oldtimers geldt een toeslag van € 39,50 aangezien deze auto’s aanzienlijk arbeidsintensiever zijn.
Al deze tarieven zijn incl BTW en excl. de afmeldkosten van € 6,95.- (Moeten afgedragen worden aan het R.D.W.)
Vanaf 3 afkeurpunten en het maken van een uitgebreide offerte met toelichting van de gebreken worden extra kosten berekend indien men deze niet door ons laat repareren.
Indien Uw auto afgekeurd wordt en later bij ons weer wordt aangeboden dan wordt een nieuwe keuring berekend.
De keuring wordt objectief uitgevoerd, dus wat goed is is goed. Daarnaast zullen we indien van toepassing adviseren om evt. reparaties nu of later uit te voeren t.b.v. uw veiligheid of om gevolgschade’s te voorkomen.
.
Kleine beurt : v.a. € 129,- (afhankelijk van merk/type)
Tussenbeurt + A.P.K-keuring v.a. € 149,-
Grote beurt + A.P.K.-keuring v.a. € 229,- (excl. interieurfilter en remmen reinigen)
(Een volledig grote beurt kost ongeveer € 350,-
Interieurfilter vervangen v.a. € 25,-
Remmen de- en monteren en reinigen v.a. € 29,50 per voor- of achterzijde.
Vervangende auto voor slechts € 19,50 per dag ! (excl. benzine).
Pechhulp
Pechhulp N.L. voor slechts 49,95 i.c.m een onderhoudsbeurt!
(24 u incl. woonplaatshulp en 2 dagen vervangend vervoer)
Indien u Pechhulp Europa wilt dan kan dat voor slechts € 79,50 (i.c.m. een onderhoudsbeurt) i.p.v. ruim 100,- bij de A.N.W.B. voor een vergelijkbare dekking.
Schadeherstel blikschade / Ruitreparaties of ruitvervanging
Geen of beperkt eigen risico bij schade-herstel en gratis vervangend vervoer. (Bij schadebedrag boven de 1000,-)
Geen of beperkt eigen risico bij ruit-vervanging !
Ster-reparatie gratis vanaf WA-extra verzekerd !
Airco
Aircoservice € 89,50 (ledigen, vullen en controleren aircosysteem met het type koudemiddel R134a)
Aircoservice € 149,50 (ledigen, vullen en controleren aircosysteem met het type koudemiddel R1234yf)
UV-toevoeging t.b.v. lekkage opsporing !
Reinigen 29,50.
Intensieve reiniging op de verdamper 59,50. (Nodig wanneer er een muffe reuk ontstaat na aanzetten airco, dit wordt veroorzaakt door schimmels !
Banden
Bel of mail ons voor een scherpe dagprijs prijs op maat !
We onderscheiden A, B en C-merken. I.v.m. de beoogde kwaliteit verkopen uitsluitend de A- en goede B-merken !
Voorbeelden van A-merken zijn: Michelin, Pirelli, Goodyear, Yokohama, Continental, Vredestein, etc.
Voorbeelden van goede B-merken zijn: Viking, Kleber, Semperit, Bridgestone, Vredestein.
Prijsvoorbeelden van veel voorkomende maten incl. BTW, montage, balanceren en verwijderen oude band !
We leveren nagenoeg alle merken maar onze huismerken zijn: Viking Vredestein of Michelin.
Merk Maat Prijs all-in
Viking 165/60-14 € 79,95
Vredestein 195/65-15 € 88,95
Viking 205/55-16 € 99,95
Michelin 225/45-17 € 159,95
(Prijs winterband is nagenoeg hetzelfde; meerprijs all-seizon band tussen 5,- en 20,- euro afh. van merk en maat.)
(Diegenen die minder dan 15.000 km per jaar rijden en geen wintersport beoefenen adviseren wij all-seizon banden)
Accu
Wij leveren uitsluitend A-merk accu’s; Bosch of Magneti Marelli met 2 jaar garantie !
Capaciteit accu Prijs incl. montage en verwijderen oude accu.
Onderdeel: Capaciteit (A) Afmetingen (mm): Prijs: (incl. BTW)
ETS- 44D 44Ah / 360(EN) 175x175x190 € 84,95
ETS- 50D 50Ah / 360(EN) 207x175x190 € 95,00
ETS- 60D 60Ah / 540(EN) 242x175x190 € 109,95
ETS- 70D 70Ah / 720(EN) 278x175x190 € 134,95
ETS- 88D 88Ah / 900(EN) 313x175x190 € 165,00
ETS-100D 100Ah /1080(EN) 353x175x190 € 170.61
Auto’s vanaf 2015 hebben vaak Start-stop accu’s.
Deze accu’s zijn tussen 10,- en 25,- euro duurder omdat deze accu’s ontworpen zijn om vaker te kunnen starten !
Een onjuist type accu kan storingen oproepen en storingslampjes, bij sommige auto’s dient de accu aangemeld te worden aan de motorcomputer !
Diagnose
Storing uitlezen en resetten: 39,50
Een complexe storing duurt gemiddel 2 a 3 uur zoekwerk en dus +/- 150,- euro.
Er wordt contact gehouden over de voortgang en de bevindingen.
Verder hanteren wij voor professionele en vakkundige werkzaamheden een uurtarief vanaf 55,- excl. BTW ! (voor diagnose is dit 59,50)
SCHADE- & RUITHERSTEL
Schadeherstel bij Autobedrijf Corstjens betekent:
- Geen of beperkt eigen risico !
- GRATIS vervangend vervoer !
- Schadeherstel vindt vakkundig plaats volgens Bovag normen .
- 2 jaar garantie op vervangen carrosseriedelen en arbeidsloon.
- Oorspronkelijke garantiebepalingen blijven onverminderd van kracht.
- Reparatie wordt uitgevoerd door met originele onderdelen en door vakkundige specialisten.
- De elektronica van de auto wordt met speciaal gereedschap getest.
- Veiligheid weer als voorheen.
- Restwaarde van uw auto blijft gewaarborgd.
Kleine schades
Ook kleine schades kunnen voordelig hersteld worden.
Een relatief kleine schade tot ongeveer € 750,- kunt U vaak het beste bekostigen zonder tussenkomst van Uw verzekering. U behoudt dan Uw opgebouwde no-claim.
Het zijn van die typische “laat maar zitten” beschadigingen.
- oppervlakkige krassen
- kleine deukjes
- beschadigingen aan bumpers
- kunststofdelen
- panelen
- bekleding
- ruiten
Te duur?
Kleine schades scoren hoog op de irritatielijst van menig autobezitter, maar reparatie blijft vaak achterwege. Te duur, is de gangbare opvatting. Met repairSHOP bewijzen we dat kleine beschadigingen wel degelijk voordelig te verhelpen zijn.
Wilt u meer weten over wat onze repairSHOP u kan bieden, bel gerust met (0475) 56 54 62 en informeer naar de mogelijkheden om kleine beschadigingen te repareren
Uitdeuken zonder spuiten
Met de techniek “Uitdeuken zonder spuiten” is het mogelijk kleine deukjes te verwijderen zonder spuiten.
Spotrepair
Het gebeurt helaas maar al te vaak: een klein krasje of deukje in de lak van uw auto. Dat is heel vervelend en vaak te duur om te laten herstellen. Spot Repair biedt u de oplossing. Met deze techniek is het namelijk mogelijk om eenvoudig de beschadiging plaatselijk bij te spuiten.
Kunststof reparatie
Kras op de bumper of een beschadiging aan de grille. We kunnen zowel kleine als grotere beschadigingen aan de kunststofdelen van uw auto voordelig repareren.
Bekleding reparatie
Een brandgaatje of een scheur in de bekleding van uw auto? Reparatie van de bekleding biedt uitkomst.
Wij kunnen brandgaatjes en scheuren tegen een gunstig tarief repareren. Naast stoffen bekleding kunnen we ook reparaties aan lederen bekleding uitvoeren.
Glas reparatie
Door bijvoorbeeld een opspattende steen op de weg, kan uw autoruit beschadigd worden. Hoewel een kras of ster vervelend is, hoeft de ruit in zo’n geval niet altijd te worden vervangen. Wij kunnen de beschadigingen snel en doeltreffend repareren; klaar terwijl u wacht. Vanzelfsprekend kunt u ook bij ons terecht als de gehele ruit vervangen moet worden.
Ruitenservice
Ruit-Vervanging: Geen of beperkt eigen risico, Meestal slechts € 75,- !
Als uw ruit niet te repareren is, dan vervangen we uw ruit door een nieuwe ruit van originele kwaliteit. De voorruiten, zijruiten en achterruiten zijn van alle automerken binnen 1 dag te leveren. De ruiten worden ingelijmd en deze lijm moet een halve dag of langer drogen. U kunt indien U wenst een leenauto bespreken voor een dag tegen dal-tarief (zie klantenkaart)
Ruit-reparaties
Ster in uw voorruit ? D.m.v. een reparatie met kunsthars voorkomt doorscheuren en is net zo veilig als een vervanging. Bent u WA-plus verzekerd? Dan kost een reparatie helemaal niets. De reparatie kunt U op wachten want hij duurt ongeveer een half uur. Of combineer een reparatie tijden een beurt of A.P.K. Keuring.
Bel of mail via het het afspraak-formulier
DASHBOARD LAMPJES
Parkeer bij een rood waarschuwingslampje altijd uw auto op een veilige plaats, zet uw auto uit en neem
contact met ons op.
Wanneer een waarschuwingslampje oranje oplicht, is dient u uw voertuig te laten nakijken.
Maak dan een afspraak met onze werkplaats.
De gebruikte icoontjes zijn slechts ter illustratie en kunnen afwijken van de waarschuwingslampjes in uw
auto (zowel in afbeelding als betekenis). Raadpleeg daarom altijd uw voertuighandleiding.
Remmen of ABS-systeem
Dit lampje kan duiden op verschillende storingen.
Een te laag remvloeistof niveau, versleten remblokken, storing in het ABS systeem
Rijd niet verder en neem contact met ons op.
ABS-systeem
Er is een storing opgetreden in uw ABS-systeem.
Rijd niet verder en neem contact met ons op.
Olie
Of uw oliedruk is te laag, of de temperatuur van uw olie ligt te hoog.
Rijd niet verder en neem contact met ons op.
Koelsysteem/-vloeistof
Er is een storing opgetreden in uw koelsysteem.
Controleer het niveau van uw koelvloeistof en neem contact met ons op.
Remblokken
Uw remblokken zijn versleten, neem contact met ons op om de remblokken te laten vervangen.
Motormanagement
Er zijn problemen met de motor en/of elektronica van uw voertuig.
Rijd niet verder en neem contact met ons op.
Stabiliteitscontrole / ESP
Dit lampje is ene indicatie dat uw stabiliteitscontrole is uitgeschakeld.
Airbag(s)
Dit is een waarschuwing dat één of meerdere airbags zijn uitgeschakeld.
Brandstof
Uw brandstof heeft een laag niveau bereikt.
Wij adviseren om bij het eerstvolgende tankstation te tanken.
Ruitenwisservloeistof
Uw ruitenwisservloeistof heeft een laag niveau bereikt.
Vul uw ruitenwisservloeistof bij, of neem contact met ons op.
Bandenspanning
De druk in uw band(en) is te laag.
Neem contact met ons op om de bandenspanning weer op het juiste niveau te brengen.
Accu
De spanning van uw accu is te laag. Dit kan een kapotte accu betekenen.
Neem contact met ons op om uw accu te laten controleren.
Dimlicht
U heeft uw dimlicht ingeschakeld.
U moet ’s nachts minimaal met dimlichten aan rijden.
Groot licht
U heeft uw groot licht ingeschakeld. Hou rekening met tegenliggers en andere weggebruikers.
Overdag mag u geen groot licht voeren.
Mistlampen voor
U heeft de mistlampen aan de voorkant van uw auto ingeschakeld. De mistlampen voor mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht verslechterd is.
De richtlijn die u aan kunt houden is minder dan 200 meter zicht.
Mistlampen achter
U heeft de mistlampen aan de achterkant van uw auto ingeschakeld.
De mistlampen achter mag u alleen gebruiken bij minder dan 50 meter zicht.
Wat zijn de risico’s?
Een brandend waarschuwingslampje moet je altijd serieus nemen. Het kan een belangrijk signaal zijn dat u een groot risico dreigt te lopen. Dit zijn de mogelijke risico’s waar de lampjes voor waarschuwen:
- Uw veiligheid komt in gevaar. Bijvoorbeeld als de remmen het niet meer doen of de stuurbekrachtiging uitvalt.
- U komt stil komt te staan met pech. Dat betekent altijd oponthoud, een mogelijk onveilige situatie en wellicht extra kosten.
- U krijgt een hoge reparatierekening. Als u bijvoorbeeld blijft doorrijden met een kapotte koeling of te weinig olie dan kan dat ernstige, zelfs onherstelbare schade aan de motor opleveren.
Aan de verstrekte informatie kunnen geen rechten worden ontleend.