Prijs-, Aflevering en Garantie informatie
Ons prijsbeleid is gebaseerd op een occasion-aanbod tegen vaste lage prijzen!
U kunt kiezen voor uitgebreide aflevering- en garantiecondities middels de afleveringspakketten:
Afleveringspakket Brons Zilver Goud Platina
Inname- en afleverinspectie
A.P.K.- keuring
Nationale Auto Pas (NAP km-pas)
Kenteken te naam stellen
Reingen binnen en buiten
Onderhoudsbeurt volgens schema
Bandenprofiel minimaal 3 mm.
matten,lampenset,gev.drieh,shampoo
Distributieriem indien nodig
gratis leenauto tijdens garantie
Klantenkaart ter waarde van 250,
1 jaar 24u Pechhulp N.L.
Einde garantie check
Airconditioning beurt
Garantievoorwaarden
Geen
Geen
3 mnd. motor en aandrijving
1/2jaar
BOVAG garantie
Prijs afleverings pakket (vanaf)
0,- € 395,- € 595,- € 995,-
* = Kosten rijklaar maken kunnen afwijken per merk/type/bouwjaar en vraagprijs !
Ons prijsbeleid is gebaseerd op een scherpe prijsstelling, dus geen opgeklopte prijzen. Dit betekent echter dat wij voor uw evt. inruilauto eveneens geen opgeklopte prijs terug kunnen geven maar een reeel marktconforme prijs. Van elke auto wordt een zorgvuldige inruil-taxatie gemaakt.
De occasions worden streng gecontroleerd en zorgvuldig afgeleverd, waarbij geldt: afspraak is afspraak en vertrouwen hoog in het vaandel staat . Een tevreden klant gaat hierbij boven een eenmalige verkoop. Elke occasion wordt afgeleverd met garantie, een onderhoudsbeurt met APK-Keuring en zijn voorzien van de Nationale Auto Pas (N.A.P) die de kilometer-historie weergeeft.
Bovag Garantie
Indien U gekozen heeft voor BOVAG Garantie dan heeft U recht op vergoeding van arbeidsloon en onderdelen. Als extra service ontvangt U een GRATIS vervangende auto bij reparaties die langer dan twee uur duren ! (vanaf standaard afleveringspakket)
Bovag en Corstjens garantie staat voor:
Zekerheid met betrekking tot garantie
Geschiedenis van de kilometerstand van de auto (NAP);
Standaard BOVAG Garantie van op verborgen gebreken van gekochte gebruikte auto’s en onderdelen/toebehoren;
Duidelijke en betrouwbare voorwaarden getoetst door o.a. ANWB en Consumentenbond
Onafhankelijke bemiddeling bij een geschil;
Geschillenbeslechting bij de Stichting Geschillencommissie
Bepalingen van de BOVAG Garantie
1. De garantie wordt door de verkoper verleend voor een periode van zes maanden na afgifte van dit bewijs. De garantie geldt voor de koper en niet voor opvolgende rechtverkrijgenden. Door de garantie worden de wettelijke rechten die de koper niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf uit dien hoofde heeft onverlet gelaten.
2. De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.
3. Reparaties of vervanging van onderdelen ter gelegenheid van normale gebruikelijke onderhoudsbeurten, voor zover niet voortvloeiend uit de gebrekkige uitvoering van de voor de aflevering door de verkoper verrichte onderhoudsbeurt, vallen niet onder de garantie.
4. Evenmin vallen onder de garantie ontstane defecten, die het gevolg zijn van opzet, verkeerd gebruik, of reparaties die niet in verkopers bedrijf of in diens opdracht zijn verricht. Evenmin bestaat er aanspraak op garantie bij schade, ontstaan door deelneming aan snelheidswedstrijden en snelheidsproeven.
5. Niet onder de garantie vallen defecten die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte, tenzij de koper kan bewijzen dat de defecten niet zijn ontstaan door de van de Europese Economische Ruimte afwijkende omstandigheden aldaar (inferieure wegen en brandstof etc.).
6. De koper dient zich voor de uitvoering van de garantie altijd tot de verkoper te wenden, tenzij de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de koper kan worden aangetoond aan de hand van de door de reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen. Indien herstel in Nederland plaatsvindt, dient de reparateur eveneens lid van BOVAG te zijn. De kosten van elders uitgevoerde reparatie worden vergoed tegen het in het bedrijf van de verkoper geldende prijspeil.
7. De garantie strekt zich niet uit tot het vergoeden van schade aan personen en zaken ten gevolge van het breken of defect raken van onderdelen of welke verdere kosten hieruit ook voor de koper mochten ontstaan.
8. De garantie strekt zich evenmin uit tot toebehoren (accessoires), banden, radio en ruiten, alsmede veranderingen aan de auto die na aflevering zijn aangebracht en daaruit voortvloeiende defecten.
9. BOVAG: Bemiddelingsdienst. E en koper die klachten heeft over de uitvoering van een garantie dient zich eerst tot de verkoper te wenden. Wanneer dit niet heeft geleid tot een oplossing van zijn klachten, kan hij zich wenden tot het ANWB/BOVAG Bemiddelingsbureau, postbus 1100, 3980 DC te Bunnik, telnr. 0900 269 22 68, 35 eurocent/min. Dit bureau zal in het geschil bemiddelen en trachten het geschil in der minne op te lossen volgens een reglement dat de partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht.
10,11 en 12. Geschillenregeling:
a. Is de in het vorige lid genoemde bemiddelingspoging niet geslaagd of geeft de koper niet de voorkeur aan een bemiddeling, dan kan de koper het geschil schriftelijk aanhangig maken bij de Geschillencommissie voertuigen van de Stichting Geschillencommissies, p/a Postbus 90600 LP te Den Haag (bezoekadres Borderwijklaan 462591 XR te Den Haag). In het geval dat is bemiddeld door BOVAG, dient de koper het geschil binnen zes weken nadat is gebleken dat de bemiddeling niet tot een oplossing heeft geleid, bij de Geschillencommissie voertuigen aanhangig te maken. In het geval dat niet door BOVAG is bemiddeld, dient de koper uiterlijk drie maanden nadat hij de verkoper de klacht heeft voorgelegd, het geschil bij de Geschillencommissie voertuigen aanhangig te maken.
13. Deze garantie geldt uitsluitend indien BOVAG garantie is afgegeven door een bij BOVAG aangesloten autobedrijf voor een auto, waarvan de koopprijs tenminste bedraagt: 4500 URO of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan 4500 EURO maar wél meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
14. De garantiepas mag niet worden aangevuld of gewijzigd.Deze garantiebepalingen zijn tot stand gekomen in overleg met de ANWB en de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal- Economische Raad. BOVAG zal deze garantiebepalingen niet wijzigen dan nadat daarover overleg is gepleegd met deze organisaties.
Garantie-afwikkeling lokaal
Wanneer U een auto bij ons heeft gekocht en niet binnen een redelijke afstand woont (meer dan 100 km) dan is het mogelijk om een eventuele garantieafwikkeling bij Uw lokale garage af te wikkelen. Er dient dan wel zonder uitzondering vooraf een prijsopgave ingediend te worden en afhankelijk van het euvel bepalen wij of dat U zich bij een eventuele merkdealer of een collega universeel Bovag bedrijf dient te vervoegen. Voor niet urgente garantie gevallen kunnen we tegen het einde van de garantietermijn beoordelen ofdat we deze gevallen in ons bedrijf oplossen of dat deze lokaal afgewikkeld kunnen worden, dit laatste is mogelijk wanneer de kosten relatief laag zijn. Voor urgente garantiegevallen kunt U eventueel gebruik maken van de Pechhulp-service.
Meest gestelde vragen
Valt de uitlaat onder de BOVAG Garantie?
Ja, herstel van een gebrek aan de uitlaat valt in beginsel onder de BOVAG Garantie.
Mijn achterruitverwarming functioneert niet meer en mijn 6 maanden BOVAG Garantie zijn nog niet afgelopen. Mijn garagehouder beweert, dat het niet onder de garantie valt. Is dat zo?
Ruiten zijn evenals banden en accessoires weliswaar uitgesloten van de garantie, maar de achterruitverwarming valt er juist wel onder. Er dient dan wel sprake te zijn van een gebrek. Dat wil zeggen dat de verwarming zijn functie verloren heeft. Het niet werken van enkele verwarmingsdraden kan niet altijd als gebrek worden aangemerkt.
Mijn garantietermijn van 6 maanden op mijn gebruikte auto uit 1996 loopt nog en nu constateer ik een olieverbruik van 1 liter op 3000 km. Kan ik mijn garagehouder hierop aanspreken?
Een ontoelaatbaar hoog olieverbruik is in het algemeen een gebrek, dat onder de garantie voor herstel in aanmerking komt. 1 Liter op 3000 km is een toelaatbaar verbruik bij de meeste merken. Wat wel of niet toelaatbaar is, hangt ook af van de leeftijd van de auto, de rijstijl en de rijomstandigheden. Vaak stelt ook de importeur/fabrikant een limiet.
Mijn remschijven blijken gedurende de garantieperiode vervangen te moeten worden. Bij aflevering waren ze wel in orde. Moet ik dat nu zelf betalen?
Als tijdens de garantietermijn de dikte van de remschijven onder de minimumgrens komen, zijn de kosten van herstel voor rekening van de verkoper. Dit is een gebrek, dat tijdens de garantieperiode ontstaat ten gevolge van normaal gebruik. Dit is echter anders als de verkoper aan kan tonen dat er geen normaal gebruik van de auto is gemaakt
Onder de garantie kan ik als klant toch verwachten, dat ik nieuwe onderdelen krijg als iets hersteld moet worden?
De garagehouder moet het gebrek op verantwoorde wijze herstellen. Als dat met een goed functionerend tweedehands onderdeel kan, heeft de garagehouder aan zijn garantieverplichting voldaan. Indien de klant de keuze wordt geboden tussen een nieuw of een gebruikt onderdeel, is het redelijk, dat de klant bij de keuze voor nieuw een bijdrage gevraagd wordt.
Ik breng mijn auto bij de garage wegens een niet goed functionerende koppeling en nu beweert de garagehouder, dat dit ontstaan is door verkeerd gebruik. Hij wil het daarom niet onder garantie herstellen.
Verkeerd gebruik (door bijvoorbeeld overbelasting) is een grond voor vervallen van de aanspraak op garantie. In de garantietermijn ligt de bewijslast bij de verkoper: hij zal dus moeten aantonen, dat de koper de auto verkeerd heeft gebruikt.
Op een onderzoeksrapport van mijn auto staat dat er in het verleden een schade is geweest bij de vorige eigenaar. Had de verkoper dat niet moeten melden aan mij en waarop heb ik recht?
Een vroegere schade geldt niet als gebrek, mits de schade naar behoren hersteld is. Indien u naar het schadeverleden vraagt moet de verkoper hierop naar waarheid antwoorden. Indien het voor u van belang is dat de auto in het verleden geen schade heeft gehad, is het raadzaam hierover een aantekening te laten maken op het koopcontract.
Kan ik als koper ook rechtstreeks naar de Geschillencommissie gaan?
U bent gerechtigd om uw geschil met de verkoper rechtstreeks aan de Geschillencommissie voor te leggen. U kunt ook eerst uw geschil ter bemiddeling voorleggen aan het BOVAG-bemiddelingsbureau/Auto Ombudslijn. Deze bemiddeling is gratis. Het is echter verstandig om eerst met uw leverende partij te overleggen om geschillen onderling op te lossen.
Mijn auto is binnen de garantie defect en moet naar de garage gebracht worden. Vallen de transportkosten ook onder de garantie?
De garantie omvat het herstel van het gebrek. Gevolgschade en dus ook de transportkosten vallen daar niet onder.
De airco van mijn auto is defect. Op de auto zit nog BOVAG Garantie. De garage wil echter niet repareren aangezien het hier een accessoire betreft. Is dat juist?
Indien de airco door de fabrikant is ingebouwd en er zogenaamd “af fabriek” in zit, dan is er geen sprake van een accessoire. Ook op de airco zit dan gewoon BOVAG Garantie tenzij de airco tijdens de verkoop uitgesloten werd van garantie, dit dient dan wel apart op de verkoopnota vermeldt te zijn !
Is de airco achteraf ingebouwd dan betreft het een accessoire waarop geen BOVAG Garantie van toepassing is.
INFORMATIE VOOR EN NA DE AANKOOP.
Informatie na de aankoop, wat te doen !?
Bedankt voor de aankoop en het vertrouwen in ons, wij zorgen ervoor dat de auto afgeleverd wordt conform de afgesproken condities zoals vermeldt
op de door u ondertekende orderbevestiging. Hierop staat ook de afleverdatum en tijdstip vermeldt. Wij verzorgen voor u de overschrijving/tenaamstelling van het kenteken.
Het kenteken in bankpasformaat krijgt u binnen 1 week na tenaamstelling per post toegestuurd. De brief die u bij het nieuwe kentekenbewijs krijgt dient u goed te bewaren.
Op deze brief staan namelijk een deel van de tenaamstellings code, het eerste deel van deze code krijgt u van ons bij levering van de auto.
Beide codes samen vormen een unieke code die u nodig heeft op het moment dat u uw auto weer gaat verkopen.
LET OP berg de code goed op want indien deze kwijt raakt dient u een nieuw kenteken aan te vragen. Dit kan via RDW.nl middels uw DIGI-D code !
De aanmelding van de motorrijtuigenbelasting wordt tevens door ons doorgegeven.
WAT U NOG MOET DOEN IS HET VOLGENDE:
Het te betalen bedrag dient op de dag van aflevering bijgeschreven te zijn op banknummer
NL93 RABO 01244.00.299 van de Rabobank of op NL58 INGB 000176 68 01
Kontante betaling alleen indien afgesproken i.v.m. de kosten en Uw en onze veiligheid !
Uw auto dient op de dag van aflevering verzekerd te zijn. Op de faktuur staan het kenteken
en de meldcode, dit zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, die u hiervoor nodig heeft.
Tijdens de inlevering van Uw inruilauto dient U het overschrijvingsbewijs of de
tenaamstellingscode te overhandigen (Vaak bij Uw verzekeringpapieren of in een kluisje)
U ontvangt dan het vrijwaringsbewijs waardoor de belasting afgemeld wordt.
Denk ook aan de reservesleutels en evt. codesleutel en codekaart en het APK-bewijs.
De kosten van een niet ingeleverde sleutel zijn tussen 50,- en 200,- Euro !
Ook Uw autofinanciering kunt U via ons regelen vanaf een aantrekkelijk rente-tarief vanaf 5,9% !
U kunt kiezen tussen een bepaalde looptijd of een uitgestelde betaling, bel of kijk op onze site voor meer informatie !
Indien U nog accessoires zoals trekhaak, winterbanden, parkeersensoren, etc. wenst dan kunt
U deze eventueel voor aflevering nog doorgeven. We hanteren concurrerende prijzen hiervoor
Wij vinden het leuk om u ook in de toekomst nog eens te zien, voor onderhoud,schadereparatie en ruitreparatie kunt U ook bij ons terecht.
Zie www.autohunsel.nl voor meer informatie over tarieven en aanbiedingen zoals de pechhulp, banden en vervangend vervoer.
Algemene informatie Auto kopen voor de aankoop
Stel Uzelf de volgende vragen:
- Welk formaat wens ik?
- Hoeveel kan en/of wil ik investeren?
- Hoeveel kilometers rij ik per jaar nu en op termijn?
- Rij ik veel in het dorp, stad of op de snelweg?
- Welke opties eis ik; airco, A.B.S., kleur, etc.?
- Hoe lang wil ik met deze auto gaan rijden?
De enigste juiste manier om een juiste aankoop te beoordelen is om te vergelijken hoeveel U moet investeren en wat U daar voor krijgt. Houd rekening met bouwjaar, km-stand, staat van de auto, afleveringscondities en garantievoorwaarden.
Kijk dus niett alleen naar waar krijg ik het meeste terug voor mijn inruilauto, of de meeste korting? Wij leveren uitsluitend auto’s van goede kwaliteit. Voordat wij ze ter verkoop aanbieden worden ze zowel door de inkoop als door de werkplaats uitvoerig gecheckt.
De gouden regel is hierbij; het plezier van een te lage prijs bent u snel vergeten, terwijl het plezier van goede kwaliteit vaak nog jaren voortduurt.
Inleiding
Het kopen van een auto is een gecompliceerde zaak. Allereerst natuurlijk, omdat model type en uitvoering nauw verbonden zijn met de ‘lifestyle’ van de bezitter. Maar ook de vraag waarvoor de auto gebruikt gaat worden speelt vanzelfsprekend een rol. Ruimte, comfort en motorisering zijn hier de variabelen. Er zijn echter ook afwegingen die we allemaal gemeenschappelijk hebben bij de aankoop van een auto:
Neem alleen maar de vraag of het een nieuwe wordt of een occasion. En…hoe betalen we hem: cash, financieren of leasen? Wat doen we met het huidige exemplaar? Gaan we naar de vakman of speuren we de advertenties op internet, in de ochtendkrant of het huis aan huisblad na? Het zijn vragen waar u zelf een antwoord op zult moeten geven. In het volgende zullen we de kosten op een rij zetten. Daarna komt de vraag of er nieuw of tweedehands gekocht moet worden aan de orde. Over voor- en nadelen van het kopen via vakman of particulier gaat het derde deel. Afsluitend komen we nog even terug op de fiscus en de auto: het grijs kenteken.
1 Kosten
Het is belangrijk te beseffen, dat het aankoopbedrag niet de enige kostenpost is als u uitkijkt naar een andere auto. Deze rib uit uw lijf is tot daar aan toe, maar ook kosten die u moet maken na de aankoop kunnen onevenredig zwaar op het budget drukken. Daarom is het verstandig een raming van deze kosten te maken en ze op papier te zetten. Naast de verzekering en de houderschapsbelasting moeten ook onderhoud, reparatie, de jaarlijkse APK keuring op deze kostencalculatie voorkomen. Het is verstandig ook van bijkomende kosten als nieuwe banden, parkeergeld en eventuele boetes een schatting te maken.
1.1 Belastingen
a. BPM
De ‘Belasting Personenauto’s en Motorvoertuigen’ is sinds 1993 van kracht en wordt afgedragen tijdens de aankoop van een nieuwe auto. In het hoofdstuk over de fiscus komen we nog even terug op dit onderwerp.
b. Houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting)
Vanaf 1 januari 1995 zijn de motorrijtuigenbelasting, verzekerings- en keuringsplicht gekoppeld aan de kentekenregistratie. De motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting/houderschapsbelasting) is afhankelijk van het (ledig) gewicht van het voertuig, de soort brandstof die wordt gebruikt en in beperkte mate, van de provincie waar de houder staat geregistreerd. Daarbij is zowel het gewicht als de brandstof van grote invloed op uw vaste autokosten. De tarieven zijn voor een kleine auto (Fiat Panda) zijn ongeveer tussen een kwart en de helf minder t.o.v. een middenklasser (VW Golf, etc.)
Het maakt dus wel degelijk verschil of voor een relatief lichte stadsauto gekozen wordt of een dikke 4X4 terreinwagen. (zie ook hoofdstuk ‘brandstoftype’)
1.2 Verzekeren
Iedere houder van een personenauto is verplicht een verzekering af te sluiten. Minimaal een Wettelijk Aansprakelijkheids verzekering (WA). Alleen schade aan derden wordt door deze vorm gedekt. De meest uitgebreide vorm van verzekeren is WA met casco (all risk). Naast het WA gedeelte wordt nu ook de schade aan de eigen auto vergoed. Een tussenvorm is de ‘WA met beperkt casco’; de auto is nu naast het WA deel alleen tegen brand en diefstal ed. verzekerd; schade door eigen toedoen wordt hier niet vergoed. Een nuttige aanvulling op de verzekering is de rechtsbijstand. Deze polis dekt de kosten die verbonden zijn aan het voeren van een proces (schuldvraag, claim etc.). Een inzittendenverzekering tenslotte keert uit bij een ongeval, dat overlijden of blijvende invaliditeit tot gevolg heeft.
Premiebepaling is afhankelijk van veel factoren, zoals schades in het verleden (no claim) aantal te rijden kilometers op jaarbasis, woonplaats geslacht, leeftijd, enzovoorts. De belangrijkste kostenfactor blijft echter de verzekeringsvorm. Een ‘all risk’ verzekering is bruto gemiddeld minstens twee keer zo duur als een WA verzekering.
1.3 Financiering
De klassieke vorm van financieren is het afsluiten van een lening bij een bank. Er wordt een vast bedrag afgesproken dat meestal in maandelijkse termijnen wordt terugbetaald en bestaat uit een deel aflossing en een deel rente. Het verdient aanbeveling het feitelijke rentepercentage over de looptijd op te vragen en te vergelijken met andere aanbieders van financieringen.
Ook bij de vakman bestaat meestal de mogelijkheid de auto voor een deel te financieren. Indien er sprake is van het aanbod van uitgestelde betaling, is het raadzaam de inkomenssituatie op het moment dat er afgelost moet worden bij uw overwegingen te betrekken. Ook speelt de verzekeringsvorm een rol bij het financieren met geleend geld. Want stel, dat u uw auto ‘totall loss’ rijdt of dat hij wordt gestolen. De WA verzekering dekt dat niet, waardoor er naast het verlies van de auto ook nog eens een schuldenlast blijft drukken. Het is verstandig de auto ‘all risk’ te verzekeren zolang de lening niet is afbetaald.
Leasen is een constructie die vooral gericht is op bedrijven en zelfstandigen. Kern van de zaak is, dat de auto eigenaar blijft van de leasemaatschappij. De leasenemer laat voor een vast maandbedrag gedurende een bepaalde periode zaken als onderhoud, reparatie en verzekering aan de leasemaatschappij over. Hoewel het voordeel zit bij het kunnen terugontvangen van de BTW over het leasebedrag, leasen sommige maatschappijen toch ook aan particulieren (geen BTW teruggave). Ook (jonge) occasions kunnen worden geleasd. Zie ook Nieuw/Lease
1.4 Waardevermindering
Hoewel auto’s steeds beter worden, blijven ze toch aan een behoorlijke waardevermindering onderhevig. Vooral de eerste paar jaar verliest de auto veel ten opzichte van de nieuwwaarde. Als de auto aan vervanging toe is, zal er toch geld moeten zijn (of weer geleend kunnen worden) om een ander exemplaar aan te schaffen. Geld reserveren om straks weer een ander exemplaar te kunnen kopen, heet afschrijven. Het verschil tussen de aankoopprijs en de (geschatte toekomstige ) verkoopprijs na de gebruiksperiode is de waardevermindering. De keuze van het merk, het model en het bouwjaar hebben hier invloed op.
Sommige auto’s zijn tweede- of derdehands gewilder dan anderen en brengen dus bij verkoop meer op; de aanschaf kost echter ook meer. Wie de waardevermindering zoveel mogelijk wil beperken, kan kiezen voor een model en merk, dat goed in de markt ligt; dat hoeft dus zeker geen slechte auto te zijn. Door de auto goed te onderhouden, wordt de levensduur verlengd. Het spreekt vanzelf, dat de keus aan u is. Als u veel geld te besteden heeft, graag een nieuwe, vlotte en gewilde auto wilt rijden en over een paar jaar toe bent aan een ander exemplaar, betaalt u daarvoor onder andere door een grotere waardevermindering, met name door de hoge afschrijving in de eerste jaren, resp. ongeveer 20, 15 en 10 % voor jaar 1,2,3.
1.6 Reparatie en onderhoud
Reparatie
Een nieuwe auto levert nauwelijks risico op als het gaat om mankementen. Europese auto’s hebben een fabrieksgarantie van twee jaar, die uit te breiden is naar drie of zelfs vier jaar. Japanse en Koreaanse autofabrikanten geven drie jaar. Daarnaast bestaat nog een langer durende lakgarantie en de garantie tegen ‘doorroesten van binnenuit’. Sommige (Europese) merken geven, door de carrosserie te galvaniseren, op deze laatste zelfs 12 jaar zekerheid. De auto dient dan wel volgens fabrieksvoorschriften en bij een erkende dealer van het merk onderhouden te worden. Als u een jonge occasion koopt, zijn deze zekerheden ook voor u van toepassing. Vraag dan wel om de benodigde papieren en certificaten en laat het onderhoud over aan de merkdealer.
Ook de BOVAG garantie is bekend. Deze wordt door BOVAG leden verstrekt op auto’s met een verkoopprijs van minimaal €. 4500,-. Sommige garagebedrijven bieden, afhankelijk van de leeftijd en staat van de auto, aan deze garantie tot een jaar (betaald) te verlengen.
Zeker voor een wat oudere auto is het niet onverstandig tevoren een budget voor eventuele reparaties uit te trekken. De kans op mankementen neemt immers toe, terwijl de waarde van de auto niet meer zoveel voorstelt. De afweging tussen laten maken en een andere kopen, moet niet over het hoofd worden gezien.
Onderhoud
Ook hier heeft de nieuwe auto voordelen; niet alleen zijn de onderhoudsintervallen groter dan bij oudere auto’s ook geven sommige merken een eerste periode een rondje onderhoud weg. Er zijn nieuwe modellen die nog maar elke 15000 km in de werkplaats hoeven te verschijnen. Daar staat tegenover, dat aan een ouder model doorgaans makkelijker gesleuteld kan worden, omdat er bijvoorbeeld niet of nauwelijks elektronica is ingebouwd. De mogelijkheden zelf de gereedschapskist voor de dag te halen zijn dus groter. Een probleem is weer, dat onderdelen moeilijk of niet te krijgen zijn. Wie tenslotte zijn auto steeds blinkend op de weg wil hebben, doet er goed aan ook een budget uit te trekken voor de wasstraat.
Zie ook onderhoud
Afschrijving en onderhoud naarmate de leeftijd verstrijkt
Deze tabel laat de afschrijving en onderhoud in percentage in relatie tot de leeftijd van een auto zien.
Het is financieel gezien het meest gunstig om een auto van 2 a 3 jaar oud te kopen en te rijden tot 7 a 8 jaar. Dit geldt echter wanneer men het gemiddelde jaarkilometrage van 15.000 km rijdt. (bevestig door ANWB)
Er kunnen echter tal van andere redenen zijn om wel een nieuwe auto te kopen of om eerder te wisselen, een liefhebber zal eerder willen wisselen om het nieuwste model of stand der techniek en veiligheid te bezitten. Het gemiddelde onderhoud neemt toe naarmate de leeftijd en vooral kilometers vorderen, de onderhoudskosten tussen 100- en 200-duizend kilometer zijn het dubbele t.o.v. tot 100 duizend km, tussen 200- en 300-honderd duizend km wederom dubbel!
1.7 Brandstoftype
De keus tussen benzine, diesel of LPG als brandstof is niet alleen een financiële. Dieselmotoren hebben doorgaans toch een ander karakter. Hoewel door de moderne motortechniek (turbo, injectie en common rail) de motoren zuiniger, schoner en sneller zijn geworden, is het verschil in geluid met een benzineversie toch nog duidelijk te horen. De koppelkarakteristieken zijn daarentegen weer interessanter. Moderne LPG installaties benaderen in de benzinemotor wat prestaties betreft min of meer de eigenlijke brandstof van de motor, benzine.
Zie ook omslagpuntberekening in Excel.
Financieel gezien zijn er echter ook verschillen. We zagen al eerder, dat de tarieven van de houderschapsbelasting voor benzineauto’s gunstiger zijn dan die van diesel en LPG. Daar staat tegenover, dat een dieselmotor zuiniger met de brandstof omspringt en de prijs per liter lager is. LPG is de goedkoopste energiebron. Het grote nadeel van LPG is dat een complex systeem achteraf ingebouwd wordt en daardoor relatief duur is en de kwaliteit niet van gewenst niveau. Bij de keuze voor een nieuwe auto raden wij daarom LPG ten zeerste af. Een gebruikte auto op LPG mag in onze ogen niet meer dan 100 duizend kilometer op gas gereden hebben tenzij de aanschafprijs in verhouding laag is.
1.7 kapitaalskosten
Om een volledig beeld te krijgen van alle op de auto betrekking hebbende kosten, moet u ook de kapitaalskosten bij het kostenplaatje betrekken. Wat zijn dat, kapitaalskosten. Stel, u geeft de €. 20.000,- die op uw bankrekening staan niet uit voor een auto, maar u pakt lekker de fiets. Dat levert u tegen een rentepercentage van zeg 4%, €. 800,- per jaar op. Dit bedrag mist u nu als u de auto wel koopt. Ook als u een deel leent, maakt u kosten.
2. Nieuw of tweedehands kopen ?
2.1 Een nieuwe auto kopen
De meest dure maar ook meest zekere weg is de aanschaf van een nieuwe auto. We hadden het eerder al over de uitgebreide garantievoorwaarden. Ook andere aanvullende zekerheden als een 24 uurservice door heel Europa wordt door de meeste merken op hun nieuwe modellen aangeboden. Daarnaast stellen autoproducenten zich verantwoordelijk voor eventuele productiefouten van een bepaalde serie of model. Het is weliswaar lastig als je auto wordt ‘teruggeroepen voor een wijziging’, safe is het echter wel.
Tenzij u van tevoren een bepaald type auto op het oog heeft, kan het geen kwaad om u te oriënteren in de vakliteratuur. Afmetingen, gewicht, rijgedrag, prijs en verbruik zijn belangrijke zaken. Ook de Consumentenbond test regelmatig de zuinigheid van de diverse modellen. In Duitsland is het de TÜV, die regelmatig publiceert over de betrouwbaarheid van personenauto’s. Daarnaast geven grootschalig opgezette lezersonderzoeken een aardige indicatie van het praktijkgedrag van het autoaanbod.
Een uitgebreide proefrit hoort tot één van de noodzakelijke stappen bij het keuzeproces. Pas dan kunt u aan den lijve ervaren hoe de auto zich gedraagt, of de ruimte is zoals u zich heeft voorgesteld en of de uitrusting voor u voldoende is. Voor de goede orde is een proefrit aan te raden voor elk gezinslid dat of elke collega die van de auto gebruik gaat maken.
2.2 Een tweedehands auto kopen
Zoals gezegd, levert het kopen van een tweedehands auto (klein) risico op. Elke gebruikte wagen heeft een eigen geschiedenis opgebouwd; hetzelfde type, hetzelfde bouwjaar en een vergelijkbare kilometerstand geven geen garantie voor gelijkwaardige kwaliteit. Daarnaast zijn de verkoopkanalen divers. U kunt een occasion bij de dealer kopen of te rade gaan bij een occasioncenter of handelaar. Ook particulier kopen en verkopen of zelfs de eigen import verzorgen behoren tot de mogelijkheden. Een relatief geringere uitgave staat hier dus tegenover het nemen van grotere risico’s.
Wij adviseren om Uw tweedehands auto bij een Bovag bedrijf te kopen vanwege de goede aankoopvoorwaarden die in samenwerking met de ANWB en de Consumentenbond zijn opgesteld, vanaf een aankoopbedrag van 4.500,- heeft U recht op een half jaar Bovag Garantie!
2.2.1 Marktaanbod
Ook bij de aankoop van een occasion is het verstandig dat u zich eerst thuis oriënteert. Het huis aan huis blad rolt wekelijks gratis in de bus en internet speelt een zeer belangrijke rol om het occasion-aanbod te raadplegen. Daarnaast zijn er op tweedehands auto’s gespecialiseerde magazines te koop. Het gaat er in dit stadium om, dat u zich een indruk vormt van het marktaanbod. Op deze manier krijgt u een indruk van de vraagprijs van een bepaald model en ziet u de grootte van de waardevermindering van een merk of type. U heeft ook het voordeel, dat u geen rekening hoeft te houden met eventuele levertijden.
U kunt zich via het internet uitstekend orienteren, houdt echter rekening met de diversiteit v.w.b. prijsstelling, de goedkoopste aanbieding is vaak niet de beste keuze, de duurste uiteraard ook niet. Er kunnen ook hoge afleveringskosten gevraagd worden voor het rijklaar maken en soms moet er bij betaalt worden voor een bepaalde garantietermijn.
De enigste juiste manier om een juiste aankoop te beoordelen is om te vergelijken hoeveel U moet investeren en wat U daar voor krijgt. Hoe rekening met bouwjaar, km-stand, staat van de auto, afleveringscondities en garantievoorwaarden.
(En dus niet: “Waar krijg ik het meeste terug voor mijn inruilauto ?”)
2.2.2 Inspectie
Tja en dan sta je daar in de showroom bij dat blinkende model dat je wel aanspreekt. Het oplichten van de motorkap helpt meestal niet zoveel om de staat van de motor te doorgronden. Het meenemen van de buurman of vriend met kennis van zaken helpt al iets, zeker als hij in de branche werkzaam is. Onderhoudsboekjes en de Nationale Autopas helpen meer. Dat laatste geeft uit een landelijke database een uitdraai van de geschiedenis (reparaties, onderhoud, kilometerstanden etc.) van de auto. Een bonafide bedrijf heeft toegang tot dit bestand.
U kunt overwegen om een onafhankelijke keuring door derden uit te laten voeren. Dit kan door de Dekra op lokatie gebeuren of door een technocentrum van de ANWB. Deze instanties geven een uitgebreid testrapport af. Er zijn bedrijven, die hun voorraad occasions op voorhand door de ANWB hebben laten keuren. Vraagt u dan wel naar het testrapport en beding, om er zeker van te zijn dat eventuele reparaties conform het rapport zijn uitgevoerd. Natuurlijk is ook hier een uitgebreide testrit door alle betrokkenen op zijn plaats.
2.2.3 Inruilen of zelf verkopen
Met uw huidige exemplaar wilt u waarschijnlijk niet blijven zitten, of er moet sprake zijn van uitbreiding van uw wagenparkje. Bij de vakman kunt u doorgaans uw exemplaar inruilen. Dat is de makkelijkste weg, want kwijt is maar kwijt. Inmiddels heeft u zich waarschijnlijk al een beeld gevormd van de verkoopwaarde van de in te ruilen auto. Let wel, voor de garage is het de inkoopwaarde en die verschilt vaak aanzienlijk van de prijzen waarmee men adverteert. Koerslijsten van ANWB of BOVAG helpen om de inruilwaarde vast te stellen.
Inmiddels weet u ook de weg in advertentieland. Een advertentie plaatsen om zelf de auto te verkopen, kost de wereld niet. U loopt echter wel het risico langer met het huidige exemplaar te blijven zitten dan u had gepland. Ook het verstrekken van inlichtingen, het ontvangen van aspirant kopers en het eventueel meegaan naar een keuringsstation zijn tijdrovende bezigheden. Daarnaast moet je voor het handelen ook een beetje aanleg hebben. Overweeg ook, of U bereid bent de auto aan familie, buren of bekenden te verkopen. Niet elke verhouding bloeit met dergelijke transacties op.
2.2.4 Particulier kopen
Geeft de dealer zekerheid, bij de particulier is mogelijk financieel voordeel te behalen. Mogelijk, want u kunt ook aardig het schip in gaan. Een auto voor een lage prijs particulier kopen duidt meestal op een verborgen gebrek of ophanden zijnde dure reparaties. Ook garantievoorwaarden die de vakman wel geeft, zijn hier niet van toepassing. Daar tegenover staat, dat een particulier niet door de verkoop in zijn broodwinning moet voorzien en dat merkt u weer in de prijs. De vraag is nu, hoe u maximale zekerheid voor uzelf inbouwt.
Wij kunnen U helpen om als bemiddelaar, als automakelaar, op te treden, zie bemiddeling
Allereerst dient u inzicht te krijgen in de geschiedenis van de auto. Wie waren de vorige eigenaren? Hoe is de auto onderhouden enz. De database van de Nationale AutoPas is ook toegankelijk voor particulieren, maar u kunt het eveneens van andere documenten hebben. Het onderhoudsboekje geeft enige soelaas, maar vraag ook naar de facturen van het bedrijf waar de auto in onderhoud is geweest. Ook het huidige APK keuringsrapport en vorige exemplaren geven inzicht in de staat van de auto. Daarbij is het belangrijk, dat u controleert, of eventuele geconstateerde gebreken ook daadwerkelijk zijn gerepareerd.
Enige kennis van onderhoud is in uw voordeel. Zijn de koppelingsplaten al vernieuwd? Is de distributieriem op tijd vervangen? Al dat soort checks zullen u helpen de betrouwbaarheid van het exemplaar in te schatten. Vergelijkt u tenslotte ook de tijd die tussen twee bezoeken aan de werkplaats ligt met de op de nota genoteerde kilometerstanden. In een half jaar opeens 50.000 km afleggen wekt dan natuurlijk argwaan.
2.2.5 Zelf kijken
Deskundige hulp bij de inspectie van de auto is en blijft aan te raden. Maar waar kun je nu zelf op letten? Allereerst is er het tijdstip van inspectie. Een roestige oude auto ziet er ’s avonds onder de welbekende lantarenpaal een stuk beter uit dan overdag. Ook roest valt dan minder op. Gaten worden soms opgevuld en overgespoten. U kunt ook aan de eigenaar vragen, of u naar de originele lak kijkt, of dat de auto geheel of gedeeltelijk is overgespoten. Kleurverschillen en een ruwer oppervlak (sinaasappeleffect) duiden daarop. Zie ook bemiddeling hierboven.
2.2.5.1 Bodem
Bij een bodemcontrole van binnenuit is het verstandig de matten en het isolatiemateriaal even op te lichten. Door met een scherp voorwerp in de kokerbalken en beplating aan de onderkant te prikken, krijgt u een indicatie (niet meer dan dat) van de staat van de carrosserie. De check van de naden tussen spatborden en motorkap en die tussen de deuren heeft zin om eventuele reparaties aan te tonen. Een auto die schade heeft gehad is nu eenmaal minder waard. Zekerheid over de degelijkheid van het herstel is dan natuurlijk een vereiste. De levensduur van de carrosserie bedraagt tegenwoordig 15 tot 20 jaar !
2.2.5.2 Banden
Bij de bandencontrole let U niet alleen op het profiel, maar ook de gelijkmatigheid van het loopvlak. Onregelmatig afgesleten banden duiden op een verkeerde uitbalancering van de wielen, een onjuiste uitlijning of erger. Als er banden vervangen moeten worden, kan dat punt van onderhandeling zijn. Vergeet u dan niet, dat de twee op de vooras hetzelfde profiel moeten hebben.. Vernieuwen gaat dan ook doorgaans per twee of per vier.
2.2.5.3 Interieur
Niet alleen de stoelen moeten in goede staat zijn en stevig gemonteerd, ook zaken als binnenverlichting en verwarming moeten adequaat functioneren. Probeer daarom de stoelen, verstel ze, zet de verwarming aan, schakel de aanjager in etc. Accessoires behoren te werken (zonder achterruitverwarming is het lastig kijken) en last but not least, controleer de auto op luchtjes. Een grondige inspectie kan u misschien prijsvoordeel opleveren.
2.2.5.4 Onder de motorkap
Onder de kap kijken kan nooit kwaad, ook al bent u geen vakman. Een controle van accu-, koel- en remvloeistof is een must. Ook het oliepeil en de kleur van de olie zeggen veel over de staat van de auto. Aanslag op de binnenkant van de motorolie vuldop kan duiden op een defecte cilinderkop. Tenslotte behoren de slangen en de bijbehorende klemmen in goede conditie te zijn.
2.2.5.5 Proefrit
Voor u besluit tot een proefrit, is het wijs te checken of verzekering en belasting betaald zijn. Spreekt het rijgedrag u aan of voldoet de auto niet aan uw verwachtingen? Een belangrijke constatering. Analyseert u daarnaast een aantal eventuele gebreken. Trekt de auto naar één kant, zijn er opvallende geluiden, is hij stil in het stuur en….werken de remmen naar behoren? Ook het schakelen moet soepel verlopen, zonder dat de auto bij het gas geven uit een versnelling springt. Een hoger toerental bij gas geven maar dezelfde snelheid houden, duidt bijna zeker op een kapotte koppeling. Tenslotte is een rondje om de auto voor u de sleutels teruggeeft, belangrijk om te zien of verlichting, remlichten en richtingaanwijzers functioneren. Zwarte rook uit de uitlaat is, behalve bij de koude start van een diesel, taboe. Afwijkende motorgeluiden hoort u het beste door de auto langs een muur te parkeren.
2.2.6 Bij de vakman kopen
Stel, u heeft gekozen voor de zekerheid bij de vakman. Met de auto van uw keuze is een proefrit gemaakt en de historie is helder. Ook is de auto gekeurd (door u of derden) en er zijn afspraken gemaakt over de eventueel te verrichten reparaties. De inruilprijs van uw huidige auto ligt vast. Dan is er het moment, dat het koopcontract getekend kan worden.
Het is verstandig daarin zoveel mogelijk in te laten opnemen. Naast kilometerstand, prijs en inruilprijs dienen ook de nog te verrichten reparaties, de inbouw van accessoires en de eventuele APK keuring te worden beschreven. Ook de afgesproken garantie moet op schrift staan.
Een grondige check van de verholpen problemen, de eventueel toegezegde inbouw van accessoires en de eventueel gerepareerde lakschade is nu op zijn plaats. Pas als dit alles en het onderhoudsboekje samen met APK rapport en garantie certificaten (ook eventuele fabrieksgaranties) in orde is bevonden, kan tot betalen worden overgegaan. Inmiddels heeft de dealer met uw rijbewijs of paspoort de auto al op uw naam gezet. Let u er daarom op, uw verzekeringsagent opdracht te geven de auto al op het moment van het op naam zetten te verzekeren.
3. Grijs kenteken
De regeling ‘grijs kenteken’ is bedoeld voor bedrijven. De wet schrijft echter niet voor, dat de houder van de auto ook die status moet hebben. Auto’s op grijs kenteken hebben een bedrijfsuitvoering en zijn in principe bedoeld voor vakmatig gebruik. Vandaar de geblindeerde ramen achter en de twee zitplaatsen. Mazen in de wet maken het echter mogelijk de auto zo aan te passen, dat er ook met meer dan twee personen in gereden kan worden (aannemersuitvoering). Door de gewijzigde wetgeving is vanaf 2005 de bedrijfsauto minder interessant voor de particuliere berijder maar nog steeds aantrekkelijk indien er meer dan 15.000 km per jaar mee gereden wordt.
Voor een auto met grijs kenteken hoeven bedrijven geen BPM af te dragen en dat scheelt een slok op een borrel in de aanschafprijs (zie onder ‘Kosten’). Daarnaast vindt de overheid het ter stimulering van het ondernemersklimaat niet nodig, dat de wegenbelasting voor diesel wordt doorgerekend. Het tweede voordeel is dus een relatief lage wegenbelasting, die bij diesel door de bank genomen overeenkomt met de tabellen voor benzinemotoren. De belastingdienst stelt deze voorwaarden, voor meer informatie hieromtrent zie www.autobelastingen.nl
Auto te duur? Dit kun je doen volgens ANWB !
13 waar- en onwaarheden over besparen op je autokosten
21 januari 2016 – Driekwart van de Nederlanders kampt met onvoorziene autokosten, blijkt uit onderzoek van ANWB Private Lease. Wij vertellen je hoe je die kosten omlaag kunt brengen.
We kunnen er niet omheen: autorijden is gewoon duur. Het is zelfs duurder dan veel automobilisten denken, omdat ze zelden het complete kostenplaatje overzien. Uit een recent onderzoek* in opdracht van ANWB Private Lease blijkt dat 76 procent van de Nederlanders kampt met onvoorziene autokosten. Gelukkig valt er het nodige op die kosten te besparen. Wat scheelt wel en wat werkt niet?
*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.015 respondenten, oktober 2015
Echt besparen:
1) Langer doorrijden
Een simpele rekensom leert dat de kostprijs per kilometer daalt als je jouw autokosten verdeelt over méér kilometers. Ja, de restwaarde van je auto neemt af wanneer je er langer mee door rijdt, maar na het eerste jaar wordt die waardevermindering elk jaar minder groot. Zo lang jouw wagen voldoet aan je eisen, is er meestal geen dringende reden voor vervanging. Bovendien is de kwaliteit van hedendaagse auto’s dusdanig, dat hogere kilometerstanden geen enkel probleem zijn.
Mits je jouw auto goed laat onderhouden!
2) Koop jong gebruikt i.p.v. nieuw
Bij het merendeel van alle auto’s is de waardevermindering de grootste kostenpost. Maar wat je niet uitgeeft, kun je ook niet afschrijven. Kijk eens hoeveel het scheelt als je in plaats van een nieuwe, een puntgave occasion van een jaar oud met weinig kilometers koopt, inclusief alle garanties en zekerheden van een merkdealer. Andere mogelijkheden: koop een demonstratieauto van zo’n dealer, een auto die al op kenteken in voorraad staat of de laatste exemplaren van een ‘oud’ model.
3) Koop kwaliteit
Dit adagium geldt voor nieuwe auto’s, maar nog sterker voor gebruikte. Kies voor een auto waarvan bekend is dat die naast het normale onderhoud je zelden in de steek laat en waarvan geen onverwachte reparatiekosten te verwachten vallen. Onze collega’s van de Wegenwacht weten welke auto’s vaak langs de kant van de weg staan en welke niet. Dat is terug te vinden in de ruim 300 occasiontests op deze website.
4) Rijd hybride
Hybride auto’s hebben naast een brandstofmotor ook een elektromotor aan boord. Op die manier realiseert een Toyota Prius of Honda Civic Hybrid met gemak een praktijkverbruik van 1 op 18 tot 1 op 20. Vergeleken met een normale middenklasse auto die 1 op 12 loopt, scheelt dat aanzienlijk in de brandstofkosten, vooral wanneer je veel kilometers maakt.
5) Private Lease
Zorgeloos de weg op in een nieuwe auto, zonder dat je een cent hoeft te investeren. In een private leasetarief zitten alle autokosten behalve de brandstof. Het is wel belangrijk om vooraf goed te informeren wat er gebeurt als je méér kilometers rijdt dan in het contract staat, of de leaseperiode eerder wilt beëindigen. Bij ANWB Private Lease is het contract bij onverwachte persoonlijke omstandigheden – zoals overlijden, ontslag, arbeidsongeschiktheid of een scheiding – direct en zonder extra kosten opzegbaar.
6) Rijdt economisch
Onder de noemer Economisch rijden zijn een aantal eenvoudig toepasbare tips verzameld, waarmee je brandstof – en dus geld – kunt besparen. Volg bijvoorbeeld de schakelindicator van je auto, gebruik zoveel mogelijk de cruise control en anticipeer op het verkeer om je heen.
7) Tank voordelig
Let op de literprijs bij de benzinepomp. Waar je tankt, kan tot tientallen centen schelen. Zelfs het moment waarop je een tankstation bezoekt, maakt al verschil. In de gratis ANWB Onderweg-app kun je niet alleen zien welke benzinestations zich in jouw omgeving bevinden, je krijgt ook meteen de gehanteerde literprijs te zien.
Zó werkt het niet:
1) Goedkoop onderhoud
Iedereen kent wel een ‘mannetje’. Niet zelden zijn het automonteurs, die in hun vrije tijd wat bijklussen voor vrienden en familie. Meestal kan er contant – en dus ‘zwart’ – worden afgerekend en daarmee zijn ze goedkoper dan een reguliere garage. Maar hoe weet je wat er precies is gedaan en wat gebeurt er als je auto na zo’n ‘beurtje’ mankementen gaat vertonen? Bovendien staat de restwaarde van je auto op de tocht, wanneer je op geen enkele wijze de onderhoudshistorie en de juistheid van de kilometerstand kunt aantonen.
2) Schade niet repareren
Ai, dat ellendige paaltje had je niet in de gaten. Je kunt de schade laten zitten en de vergoeding van de verzekering incasseren; je auto rijdt tenslotte nog even goed als daarvoor. Maar heb je een deuk van pakweg € 500, dan is je auto bij inruil tenminste dat bedrag minder waard. Bovendien is zo’n deuk een rotgezicht, elke rit opnieuw.
3) Goedkoop verzekeren
Een lage premie is iets anders dan een goede verzekering. Op je premie kun je best besparen. Omdat je onnodig met een allrisk dekking rond rijdt bijvoorbeeld. Of omdat er voor jou ongemerkt geen kilometerbeperking geldt, terwijl je al jaren tienduizend kilometer per jaar maakt. Helaas is het zo dat niemand graag in de omstandigheid komt om een goede verzekering te waarderen. Eentje die meteen uitkeert en niet zeurt over bijkomende kosten op een moment dat je daar werkelijk niet op zit te wachten.
4) Zelf je auto in het buitenland kopen
Het kan voordelig zijn om zelf je auto te importeren, maar voor de gemiddelde particuliere autobezitter is het niet aan te raden. Niet alleen zijn de wetten en regels per land verschillend, je moet ook precies weten wat je aan het doen bent. Is de kilometerstand wel te vertrouwen, wat zijn de zwakke punten van de auto van jouw keuze, welke exemplaren kun je gerust zonder garantie kopen en welke kun je beter laten staan? Daar komen vraagstukken als ‘hoe breng je de auto naar Nederland?’ en ‘hoe ga je betalen?’ dan nog bij.
5) Een oude diesel kopen
Zo’n ijzersterke oude diesel, dat rijdt natuurlijk heel goedkoop. Toch? Dit verschijnsel is een heel eind uitgebannen sinds zulke auto’s tot 40 jaar oud gewoon weer worden aangeslagen voor de Houderschapsbelasting. Vooral bij diesels zijn de belastingtarieven niet mals. Op papier rijdt zo’n oude auto weliswaar goedkoop, maar vergeet niet dat auto’s vroeger veel meer onderhoud nodig hadden dan tegenwoordig het geval is. Daarbij kan de betrouwbaarheid ook een probleem zijn.
6) Een kleinere auto kopen
Een kleinere auto is lichter en kost daarom minder in de motorrijtuigenbelasting én de verzekering. Idealiter heb je ook een lager brandstofverbruik. Om een andere wagen aan te schaffen, zal je echter een (forse) investering moeten doen. Het is maar de vraag of je die terugverdient. Voortaan moet je namelijk in een kleinere auto hetzelfde aantal kinderen – en spullen! – meenemen. Daarmee gaat dat spaarzame verbruik uit de folder in rook op.
Wat kost jouw auto eigenlijk?
Vul de spreadsheet in en krijg een nauwkeurige bepaling van de (maandelijkse ) kosten van autorijden.